no hay agua - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Patrick Lemmers - WaarBenJij.nu no hay agua - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Patrick Lemmers - WaarBenJij.nu

no hay agua

Door: Patrick Lemmers

Blijf op de hoogte en volg Patrick

20 Februari 2008 | Soedan, Khartoem

Ondertussen zijn we alweer een tijdje in Soedan, en nog steeds in Khartoum. Iedere dag gaan we trouw naar Al Neelain University waar we onze leerlingen verlichting brengen. Vaak vraag ik me af waarom we zoiets als een programmeertaal in een land als dit aan het onderwijzen zijn... ze kunnen hier veelal beter wat stadsplanning en zelfsustainability leren. Aan de andere kant hebben ze het hier helemaal niet zo slecht, al ligt de standaard misschien gewoon wat lager. Zelfs al snappen ze niets van wat we ze bijbrengen, ze vinden het ook leuk om van ons les te krijgen en op deze manier kunnen ze ook een beetje oefenen met hun Engels.

In ons appartement is het ondertussen wat minder rooskleurig, want we zitten nu al drie dagen zonder water. De keuken is daardoor een zooitje en ik heb eigenlijk ook wel een beetje behoefte aan een goede douche :p Er zijn nog 2 lekkende kranen, die we met emmers opvangen waardoor we iig de wc's kunnen gebruiken en onze handen kunnen wassen. Oh, en nog zoiets moois: gisteren werden we 'sochtends al wakker door veel gestommel buiten door onze negers. Niks bijzonders, dachten we, tot we die ochtend naar buiten liepen om naar de uni te gaan, waar er zojuist een geit geslacht was voor de deuropening van onze flat. We mochten dus lekker over een berg ingewanden stappen en de komende dagen kunnen we heerlijk genieten van een lucht zoals die hangt bij een slager waar al een paar dagen de koeling kapot is en ook geen water stroomt om de boel schoon te spuiten. Leuk he?!

We hebben gister een postkantoor gevonden, na 3 dagen questen en veel rondwandelen en een hoop van hot naar her gestuurd worden door mensen op straat die eigenlijk ook geen flauw idee hebben waar het zou moeten zijn. Erg leuk. Daar aangekomen, vonden we een groot dicht gebouw (achteraf hoorden we dat 'ie alleen in de ochtend open is) waar via een zij-ingang een grote ruimte postbussen toegankelijk was. Men heeft hier dus helemaal geen postadres, dus het ontvangen van post door ons is nagenoeg onmogelijk zonder veel poeha. Het versturen van post lijkt ook enigszins moeilijk, maar we gaan het nog wel proberen.

De dagen zijn wel erg lang, en les geven aan mensen die Engels vaak moeizaam begrijpen (m'n Arabisch is nog een beetje jammer) is een uitputtende taak. Thuis aangekomen ben ik vaak behoorlijk uitgeput want we zijn zeker 6 uur bezig per dag. We hebben ondertussen het eerste seizoen van Californication afgekeken, dus we gaan binnenkort op de films over. Ook hebben we ook nog genoeg boeken bij ons en is het ook wel eens leuk om de stad in te gaan en bij mensen te eten.

Vrijdag gaan we piramiden bekijken, dus daar kijken we erg naar uit! Er schijnt een travel permit nodig te zijn voor het reizen buiten de hoofdstad. Maar sommigen zeggen weer van niet en anderen zeggen dat dat alleen zo is als je naar het zuiden reist. Kortom, we weten het niet. Daarnaast moeten binnenkort onze paspoorten ingeleverd worden zodat er een nieuw visum in geschreven kan worden (want die worden maar voor de duur van 1 maand verstrekt). Dat is een bijzonder bureaucratisch proces dat dagen tot weken kan duren en waardoor je die tijd dus zonder paspoort zit. Volgende week woensdag reizen we af naar Ed Damazien, waar we een soortgelijk lesprogramma gaan geven, dus dan hebben we in elk geval onze paspoorten nodig. We zitten dus een beetje in een Catch 22 met of het beter zou zijn om geen paspoort bij je te hebben tijdens het reizen, of dat het beter is dat ons visum pas verlengen nadat het huidige is verlopen (ipv voor dat dat gebeurt). Maar ach, dat is zoals het hier gaat: chaotisch en met veel onwetendheid. We doen er dan ook goed aan om niet te veel te willen, nergens op te hopen en vooral niet te afhankelijk te zijn van anderen.

Oh, we hebben ook al gekookt in ons appartement: gisteren hadden we bijvoorbeeld Farfalle alla Khartoum (een heerlijke combinatie van pasta met tomaten, pepers en ui en smac uit blik en een goede scheut tabasco om de smaak van de smac te verbloemen). Beter was de pastasalade met verse groenten van de markt, die ons maar minder dan een halve Euro kostte. Michiel was een beetje onrustig van binnen de laatste dagen en had daardoor wat minder gegeten... vandaag ben ik aan de beurt, maar morgen zal het wel al weer wat beter zijn, inshallah ;)

Ik heb ook m'n telefoon uitgeprobeerd, maar blijkbaar kan ik wel (soms) naar NL smssen, maar niet vanuit NL gesmst worden. Ook kan ik niet naar NL bellen maar wel vanuit NL gebeld worden. Lekker vaag he? :) binnen Sudan lijkt alles wel gewoon te werken, dus laat dat nummer maar zitten. Email blijft wel gewoon werken en ik check een paar keer per week m'n inbox. Geen idee wat de internetmogelijkheden in Ed Damazien en daarna in Port Sudan zullen zijn, maar tot die tijd is het wel prima.

***
update: tijdens het posten van dit bericht hebben we alweer een halve dag water ;)
***

  • 20 Februari 2008 - 14:04

    George:

    Jullie hebben eigen negers? :|

    Verder een mooi verhaal maar weer. Zou niks voor mij zijn, dat Sudan ;). Veel plezier verder mannen, en succes met de rommelende binnenkanten :p

  • 20 Februari 2008 - 14:14

    Marloes:

    :o

    geen water? geen douche? en dus ook niet even lekker je haar wassen.. niks voor mij dus ;p

    Maar die piramiden.. tja, die zou ik ook wel willen zien :D
    *wacht op foto's*

  • 20 Februari 2008 - 14:42

    David:

    Prachtig ;-) volgens mij heb je weer goede ervaringen daar! Overigens: je computer hier op het ziekenhuis is volgens mij nu, ehm, geheel weg en je kamer is geheel opnieuw ingericht. En betrokken door andere personen die er nu hun vaste kamer hebben. Ik hoop dus eigenlijk dat je een soort van backup hebt. Anders eh, tsja, moet je maar weer even dingen gaan vragen. Aan veel verschillende mensen. ;-)

    Have fun!
    David

  • 20 Februari 2008 - 18:19

    Cornell:

    Juistem, negers. Negers zijn goed, zeker in grote kwantiteiten en met veel werk.
    Ach, zo zwaar is het niet, een paar dagen zonder douche. Je moet het als survival-uitje zien *streept weer een land weg van mogelijke toekomstige woonplaatsen*.

    En dat de smac niet smaakte, tja, da's varken hè? Da's nie goed. Vraag maar aan je buren. Misschien kun je wat negers overhalen een schaap voor je te villen?

    Succes!

  • 20 Februari 2008 - 18:48

    Armando:

    Leuk dat alles goed gaat!
    Even wennen aan de omgeving, maar dan heb je ook wat ;)

    Veel plezier nog!

    Armando

  • 20 Februari 2008 - 19:09

    Martijn:

    Klinkt niet echt gezellig allemaal...

    Maar jij komt er wel doorheen.

    Succes en bedankt voor de update leuk om te lezen.

    Groet,

    Martijn

  • 20 Februari 2008 - 19:56

    Eefje:

    Klinkt een beetje als een verlate cultuurshock. Niet teveel klagen he, 't is een Derde Wereldland, dat wist je best van tevoren. ;) Een beetje stinken kan ook geen kwaad, daar ga je onze douche des te meer van waarderen!

    Ondanks alles toch heel veel plezier gewenst! Succes met dingen regelen die onmogelijk te regelen lijken en onthoud maar goed dat de mensen vast heel dankbaar zijn dat ze les van jullie krijgen!

    Dat je eigen negers hebt vind ik dan wel weer een beetje zorgelijk...

  • 20 Februari 2008 - 21:49

    Cor:

    ben ik dan de enige die wil weten wat de titel betekend van je bericht? agua is water??
    Nou hopelijk zijn jullie buikjes snel gewend aan het eten en het water daar.
    Veel succes met lesgeven, ik hoop dat ze wat leren (al is het betere engels :) )

  • 21 Februari 2008 - 07:56

    Huub:

    Niet.. hier.. water? Ah man, het klinkt allemaal super, ben best een beetje jaloers zeg.. je eigen negers, wow.

    Heel veel plezier en geniet van de omgeving en de mensen! Enne, succes met het visumprobleem (niet op het nieuws komen he ;))

  • 21 Februari 2008 - 12:32

    Amanda:

    Cor, het is ´er is geen water´:) P, je krijgt de groeten van senora Torrent:) ze was blij verrast dat ik je ken en kon alleen nog uitbrengen ´ah, lieve jongen, goede student´:) ze is wel een beetje ratelratel, dus begreep de helft van de les niet, maar dat komt vast wel goed:)
    Veel plezier en succes met alle Sudanese rariteiten!
    x

  • 22 Februari 2008 - 11:38

    Lindy:

    Klinkt leuk! Voelen jullie je alweer wat beter? Hoe waren de piramides??

  • 24 Februari 2008 - 01:25

    Jochem:

    Dat klinkt allemaal heel goed, Patrick. Eigen negers die bloed op je deurpost smeren zodat de Jinn je huis voorbij gaan? Geweldig!
    Ik heb je inderdaad een aantal keer gesmst, maar als je niks hebt ontvangen dan zal ik het maar laten de volgende keer ;)

    Over paspoorten gesproken: ik heb (eindelijk) mijn Chinees Visum binnen! Yay! Dat heeft me nog heel wat werk gekost. In Nederland schijnt het makkelijker te gaan. Anyway, Overmorgen Nieuw Zeeland en daarna China.

    Nu ga ik wandelen in de Blue Mountains. Wanneer gaan we weer wandelen in Duitsland? Of Ierland ofzo. Gaaf!

    Groet en hou je taai!

    Jochem

  • 24 Februari 2008 - 20:05

    Maithe:

    Hola!!
    Nounou, het lijkt wel een survivaltocht zonder tocht... :)
    Maar ik kan me niet voorstellen dat jullie met iets van dit alles echt zitten. Later, als jullie groot zijn, krijg je de stoere verhalen:

    "Pfah, ik weet nog goed, toen Chiel en ik aan de andere kant van de wereld al maanden zonder water zaten en moesten overleven op blikjes smac, 1:1 gemengd met pepers om onze smaakpapillen te misleiden. We moesten de kakkerlakken uitknijpen om nog wat vocht binnen te krijgen. De huisgeit hadden we allang achter de kiezen en onze negers hadden bij hun ontsnappingsactie de laatste blaadjes gedroogde sla meegenomen...etc."

    DOeiiiii
    Maithe

  • 27 Februari 2008 - 21:12

    Louk:

    Gefeliciteerd met je 27e verjaardag! Je zit nu naast me in Damazin, maar dat geeft zo'n berichtje toch net wat extra's!

  • 27 Februari 2008 - 21:13

    Louk:

    Haha, in NL is het pas 10 over 10. In Sudan is het al 28 februari!

  • 28 Februari 2008 - 07:15

    Amanda:

    ER IS ER 1 JARIG, HOERA, HOERA, dat kunnen we hier niet zien, maar toch DAT BEN JIJ!!! PATRICK, VAN HARTE!!!
    liefs, Amanda

  • 28 Februari 2008 - 08:40

    Jan:

    Hartelijk gefeliceerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat je er een leuke dag van maakt. Ik breng in ieder geval een toost uit op je gezondheid en probeer je vanavond te bellen.

    Groetjes papa

  • 28 Februari 2008 - 18:54

    Mama :

    Hallo Patrick!

    lieve jongen
    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Je zit in Damazin.
    Hebben jullie je paspoorten al terug?
    Armando heeft vandaag zijn motorrij-examen gedaan. Helaas is hij niet geslaagd.
    Ik vind het minder leuk dat je af en toe zonder water zit. En blijf echt uit de buurt van die kakkerlakken,jongen.

    Ik ben bezig met inwerken in mijn nieuwe baan. Ik moet de mensen begeleiden naar artsen enzo en ik moet uitzoeken waar al deze mensen wonen.
    Het gaat steeds beter met auto rijden. Ik heb 'n paar extra lessen genomen en het lukt allemaal weer aardig.
    Alleen neemt papa iedere dag de auto en zit ik zonder.
    Het is best lekker lenteweer. Tot ongeveer 10-14 graden. Vaak droog en een lekker zonnetje.
    Kom je net voor de Pasen naar huis. Ben je dan in Leiden of kom je hier?

    Groetjes en kusjes
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 April 2008

Home is where the hearthstone is...

05 Maart 2008

Onder de vlammende zon

20 Februari 2008

no hay agua

13 Februari 2008

Een dag in Khartoum

08 Februari 2008

zand, kakkerlakken en thee
Patrick

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 14151

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: