Een dag in Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Patrick Lemmers - WaarBenJij.nu Een dag in Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Patrick Lemmers - WaarBenJij.nu

Een dag in Khartoum

Door: Patrick Lemmers

Blijf op de hoogte en volg Patrick

13 Februari 2008 | Soedan, Khartoem

Zo, vanavond is onze zevende avond hier in Khartoum en het aanpassen is al goed gelukt. We komen gewoon onvoorspelbaar later wanneer we een afspraak maken met iemand, we eten en drinken wat ze hier eten en drinken en we zijn de hele tijd bezig met mensen te praten en koffie of thee te drinken. Het enige dat anders is, is dat we wat harder werken dan de mensen hier... of misschien moet ik zeggen dat we onze tijd wat effectiever indelen ;) En dat terwijl we ook gewoon sociaal bezig zijn enzo.

Wanneer we 'sochtends wakker worden, om half 8, is het bloederig heet en zijn de eerste vliegtuigen op het vliegveld naast ons huis al geland. Ik sla nog een paar muskieten dood, die op een of andere manier toch onder m'n net terecht zijn gekomen en me lekker hebben wakker gehouden. Dan lekker naar het toilet, waar de kakkerlakken wegrennen en het de spoelkop van de waterslang me tegemoet lacht (ik bespaar jullie de verdere details...). Voordat we dan helemaal wakker zijn, doen we wat oefeningen om fit te blijven; ik heb zelfs een springtouw meegenomen ;) Lekker douchen met koud water en wat ontbijt kopen in de plaatselijke toko die ons steeds minder afzet..

En dan, op de faculteit, naar binnen gegaan door de deur voor mannen, komen tussen aanvang en een kwartier na aanvang alle studenten opdagen voor onze les. Vervolgens zijn we 2x 2.5 uur bezig met les geven, onderbroken door een lange middagpauze voor het gebed/lunch.

Nog even wat boodschappen doen op de markt: vers fruit en heerlijke groente! Echt veel beter dan in Nederland :) geen chemische behandeling en ook niet maanden in een koelcel gelegen... OK, het ziet er wat minder mooi uit.. maar ach...

'savonds lekker wat uitrusten (of instorten...) en dan nog wat eten rond een uurtje of 8 bij de plaatselijke vlees/groenten-meneer die denkt dat we VN-medewerkers zijn. en dan tegen uurtje of 11 uitgeput naar bed.

sowieso zijn alle blanken die we hier zien veelal mensen van de ambassades of van de VN/UNICEF/UNHCR/WFP/ACF/etc. Wel raar...
Nu staat de tv aan. we hebben CNN, wBBC en Fashion Channel (en nog 200 Arabische zenders).
Ook wel grappig dat we min of meer 'on-the-fly' les aan het geven zijn en vaak maar 5 minuten vooruit denken en snel zelf de stof even doornemen voor we het ze gaan onderwijzen. Maar het gaat wel erg goed, tot nu toe :)

We proberen ook te regelen dat we naar Ed Damazien (tegen de ethiopische grens) gaan, voordat we ook naar Port Sudan gaan. Maar we zien wel hoe dat allemaal uitpakt. Bukra, Inshallah, zoals ze hier zeggen. Dat eerste betekent letterlijk 'morgen', maar is in de praktijk vaak een soort 'binnenkort'. Dat tweede is 'Als Allah het wil', dus dat wordt er altijd bijgezegd om alles nog wat extra onzekerder te maken.
Binnenkort ook weer onze paspoorten terug... dan kunnen we een extra visum aanvragen, want die loopt over 3 wkn af.

OK, hier nog een paar details:
Michiel's webblog: mfapouw.nl
ik heb ook een lokaal mobiel nummer, maar die zal ik binnenkort wel posten. Verder niet echt een post-adres, maar email werkt vaak wel goed.
Foto's kunnen ook nog even niet, want de verbinding is wat langzaam, helaas.

Tot snel weer :)

  • 13 Februari 2008 - 16:57

    George:

    Heel goed, on-the-fly lesgeven. En dat willekeurig onvoorspelbaar te laat komen, dat is wel mooi. Ik zeg: soms ook gewoon níet op komen dagen... of te vroeg! Gewoon, voor de afwisseling ;)

    Veel plezier daar verder!

  • 13 Februari 2008 - 17:13

    Lindy:

    Leuk leuk leuk :) Veel plezier nog daar!

  • 13 Februari 2008 - 17:56

    Mothas:

    Yo maat! Ziet er naar uit dat je het naar je zin hebt. Mooi, want kan me voorstellen dat je naast de gebruikelijke heimwee (familie, vrienden enzo) ook heimwee naar je oude, vertrouwde studenten-douchecabine krijgt zo vroeg in de ochtenden :P

    Geniet ervan, voor je het weet is er weer een avontuur over! Mail je snel.

    Thomas

  • 13 Februari 2008 - 21:05

    Martijn:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Hou me op de hoogte.

    veel sterkte met de warmte en de beestjes.

    Groet,

    Martijn

  • 14 Februari 2008 - 11:18

    Eefje:

    Wat een blij stukje! Gelukkig maar dat het allemaal bevalt (of dat jullie in ieder geval nergens moeilijk over doen). ;) Succes met lesgeven, ik hoop dat jullie ook vooruitgang boeken!

    Gewoon van profiteren trouwens, dat mensen denken dat je VN-medewerker bent. Of misschien juist niet, ik weet niet zo goed wat ze van de VN vinden daar in Sudan. Zolang ze je vlees en groenten voeren zal het wel goed zitten!

    Veel plezier nog!
    x Eefje

  • 14 Februari 2008 - 12:24

    Anneke:

    Mmmm, beestjes. Altijd gezellig. Kunnen jullie de hitte al weerstaan dat jullie gaan touwtje springen? Nee maar! En hoezo is er een ingang voor mannen? Is er ook een ingang voor vrouwen? Raar! Succes verder met alleshj.

    groetjes Anneke

  • 15 Februari 2008 - 18:28

    Janine:

    Hey, gevonden! :)
    Relaxed hoor allemaal. beetje touwtje springen in de hitte, 5 minuutjes voorbereiden voordat je les gaat geven, een heeeeeeele lange middagpauze, eindelijk eens lekker te laat kunnen komen,
    beetje thee drinken met allemaal mensen, zwaar leven hoor ;-) Nou ja Inshallah zullen we maar zeggen :D Nee gaaf hoor allemaal, ben benieuwd wat de mensen van de lessen oppikken. Vooral niet te hard werken he met dat warme weer, maar je past je geloof ik al wel goed aan aan de rest ;-)
    tot gauw
    xx Janine

  • 16 Februari 2008 - 03:14

    Jochem:

    HA! Die spoelkop ken ik! Die hebben ze in Thailand ook! :D
    Je vermaakt je goed hoor ik. Ben erg blij dat te horen, maatje.
    En tóch zie ik heel erg uit naar de dag dat we allebei weer thuis zijn en een belachelijke hoeveelheid voedsel ende dranque naar binnen gaan werken.

    Wat zijn jullie zoal aan het lesgeven?

    Heb trouwens bijna de Quran uit, maar ik ben er niet blijer van geworden. Vooral erg saai (veel herhalingen) en t lijkt meer op de Torah dan ik had kunnen geloven.

    Ik hoor snel weer van je! Inshallah!

    Groetjes vanuit Melbourne :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 April 2008

Home is where the hearthstone is...

05 Maart 2008

Onder de vlammende zon

20 Februari 2008

no hay agua

13 Februari 2008

Een dag in Khartoum

08 Februari 2008

zand, kakkerlakken en thee
Patrick

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 14142

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: